Monday, October 8, 2012

GADIS ITU (Episod 1)

Gadis itu, jiwanya cukup lembut. Hatinya mudah tersentuh, Air matanya mudah tertitis tanpa dipinta. Dia diciptakan untuk menjadi seorang yang tabah dan sabar. Sejak kecil dia diuji dengan kesusahan hidup. Namun, dia masih diberi peluang untuk bersekolah seperti kanak-kanak sebaya dengannya. Sehingga dia berjaya membuktikan kepada orang lain bahwa dia seorang yang bijak.

Berkat dorongan dan kasih dari ibunya, dia berjaya ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran di sekolah berasrama sewaktu memasuki Tingkatan 1. Berat hatinya ingin meninggalkan ibu, adik-adik dan kampung yang banyak memberinya erti kehidupan. Menangis-nangis dia memujuk ibunya untuk tidak menghantarnya ke sekolah itu. Namun, pabila dia terlihat wajah ibunya berubah, dia terus bersetuju tanpa dipinta. Dia tidak ingin menjadi anak derhaka. Dia tekad untuk bersekolah di situ walaupun terpaksa. Tujuannya cuma satu, ingin lihat ibunya bahagia, gembira, tersenyum manis.

5 tahun di sana, gadis itu berjaya membuktikan pada ibunya bahwa dia tidak mengecewakan hati ibu tersayang. Walaupun ibunya tidak pernah datang melawat dia di asrama, dia tetap bertanya khabar ibunya dan tidak pernah kecil hati kerna dia tahu ibunya jauh, mahu membesarkan adik-adiknya yang lain.

Akhirnya, dengan keputusan SPM yang memberangsangkan, Alhamdulillah dia berjaya ditawarkan di Universiti Awam. Dia tekad untuk terus berbakti pada ibunya. Bulan demi bulan, sehingga lah peperiksaan akhir, dia masih tekun belajar. Dia tidak pernah lupa akan ibunya di kampung. Dan akhirnya, dia mendapat anugerah Dekan berturut-turut sepanjang dia belajar di universiti itu. Dia tersenyum. Hatinya bangga, gembira dapat membahagiakan ibunya dengan kejayaannya..

***
-bersambung-


Teringat mak kat rumah. Mak, kakak sayang mak sangat-sangat. 
Maafkan segala dosa-dosa kakak pada mak ye? :')
Suaida

0 kata mereka: