Sunday, April 8, 2012

Tutup aurat supaya selamat

salam.

Menutup aurat ada niatnya, ada konsepnya dan ada falsafahnya yang khusus. ia dibuat atas dasar iman, cara pelaksanaannya pula mengikut syariat dan tujuannya untuk menegakkan akhlak.

Buat muslimah di sana,
Menutup aurat bukan lah sekadar menutup rambut di kepala semata-mata. sekurang-kurangnya ada 4 yang mesti ditutup dengan 'tudung':-

1. tudung pada wajah
    jangan dibuat wajahnya mengundang fitnah, berhias dengan tujuan tabarujj. kecantikkannya khusus buat suami, bukan pameran lelaki ajnabi.

2. tudung pada mata
    matanya tidak memandang lelaki lain selain mahramnya. wanita solehah tidak memandang dan tidak dipandang.

3. tudung pada suara
    jangan dilunak-lunakkan suaranya dengan tujuan memikat dan mempersona.

4. tudung pada hati
    hatinya terpaut untuk sentiasa mengingati Allah. insyaAllah, Allah akan memeliharanya daripada kejahatan yang muncul dari dalam dirinya sendiri atau orang lain.

Aurat di hati patut ditutup sama seperti menutup aurat pada tubuh badan. malah, aurat di hati jauh lebih penting untuk dijaga daripada aurat di badan. maksudnya, hati jangan liar, hendaklah dijaga selalu. kalau hati masih liar walaupun sudah bertudung, maka tingkah laku akan menjadi liar juga. maka ketika itu, tudung tidak mampu untuk menjaga maruah dan akhlak diri.

tudung mampu menjadi perisai pada akhlak dan tingkah laku, jika soal hati, elemen dalaman seperti iman, keyakinan dan seumpamanya mampu disempurnakan.


peringatan untuk diri sendiri dan sahabat-sahabat di sana.
moga Allah permudahkan aku untuk istiqamah menuju jalanNya.

wallahu'alam


0 kata mereka: